نماز و دعا کنار قبور صلحا
آيا نماز گزارى و دعا در كنار قبور اوليا و صلحا و يا قبر پيامبر اشكال دارد؟
جواب - در پاسخ اين پرسش بايد گفت:
الف - آيه شريفه { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ...} دلالت بر رجحان دعا در كنار قبر پيامبر دارد ، چون كلمه «جَاءُوكَ» هم شامل زمان حيات است و هم شامل زمان رحلت.
ب - فاطمه زهرا هر هفته - روز جمعه - كنار قبر حضرت حمزه حضور مى يافت و در آنجا نماز مى گزارد و گريه مى كرد.
حاكم نيشابورى گويد: راويان اين حديث همگى ثقه هستند . مستدرك حاكم ، ج 1 ، ص 377 .
ج - سيره مسلمين بر اين بوده است.
* ابن خلكان مى گويد : سيده نفيسه ، دختر حسن بن زيد بن الحسن بن على در محله اى به نام «درب السباع» به خاك سپرده شده و قبر او - در مصر معروف به استجابت دعا است و بسيار هم مجرب است و فيات الاعيان ، ج 5 ، ص 424.
* شافعى نيز مكرّر به زيارت قبر ابو حنيفه مى رفت و دو ركعت نماز مى گزارد . تاريخ بغداد ، ج 1 ، ص 123.
* زهرى هم درباره دعا كنار قبر معروف كرخى مطالبى را نقل كرده است . سير اعلام النبلاء ، ج 9 ، ص 343.
* جزرى نيز راجع به قبر شافعى چيزهايى را نقل مى كند . الجواهر المضيئه ، ج 1 ، ص 461.
جواب - در پاسخ اين پرسش بايد گفت:
الف - آيه شريفه { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ...} دلالت بر رجحان دعا در كنار قبر پيامبر دارد ، چون كلمه «جَاءُوكَ» هم شامل زمان حيات است و هم شامل زمان رحلت.
ب - فاطمه زهرا هر هفته - روز جمعه - كنار قبر حضرت حمزه حضور مى يافت و در آنجا نماز مى گزارد و گريه مى كرد.
حاكم نيشابورى گويد: راويان اين حديث همگى ثقه هستند . مستدرك حاكم ، ج 1 ، ص 377 .
ج - سيره مسلمين بر اين بوده است.
* ابن خلكان مى گويد : سيده نفيسه ، دختر حسن بن زيد بن الحسن بن على در محله اى به نام «درب السباع» به خاك سپرده شده و قبر او - در مصر معروف به استجابت دعا است و بسيار هم مجرب است و فيات الاعيان ، ج 5 ، ص 424.
* شافعى نيز مكرّر به زيارت قبر ابو حنيفه مى رفت و دو ركعت نماز مى گزارد . تاريخ بغداد ، ج 1 ، ص 123.
* زهرى هم درباره دعا كنار قبر معروف كرخى مطالبى را نقل كرده است . سير اعلام النبلاء ، ج 9 ، ص 343.
* جزرى نيز راجع به قبر شافعى چيزهايى را نقل مى كند . الجواهر المضيئه ، ج 1 ، ص 461.
+ نوشته شده در پنجشنبه شانزدهم شهریور ۱۳۹۱ ساعت 6:43 توسط غلام علی
|
